A Hyundai Motor N sportmárkája két „négykerekű laboratóriumot” ismertet részleteiben: olyan technológiai koncepciójárműveket, amelyek a villamosítás korának nagyteljesítményű típusait előlegezik meg

A Hyundai Motor N sportmárkája két „négykerekű laboratóriumot” ismertet részleteiben: olyan technológiai koncepciójárműveket, amelyek a villamosítás korának nagyteljesítményű típusait előlegezik meg

A Hyundai Motor N sportos almárkája przentálja saját elektromos jövőképét, újabb nyomatékot adva a társaság jövőálló emissziómentes hajtástechnológiák iránti elkötelezettségének. Az RN22e és az N Vision 74 lenyűgöző formában szemléltetik az N jövőbeli villamosítási elképzeléseit. Ez a két technológiai koncepciójármű a Hyundai Motor azon célkitűzését példázza, hogy a következő években a zéró károsanyag-kibocsátású modern műszaki megoldások piacának vezető szereplője legyen.

A Hyundai Motor „négykerekű laboratóriumai” olyan koncepciójárművek, amelyeken a társaság azon fejlett technológiai megoldásait teszteli, azonfelül verifikálja, amelyeket későbbi, sorozatgyártású típusokban kíván alkalmazni. Az RN22e a modern IONIQ 6 modellre és a társaság elektromos, teljes körű moduláris platformjára (E-GMP) épül, míg új mércét állít a nagyteljesítményű, tisztán elektromos járművek szegmensében. Az N Vision 74 ugyanakkor az elektromosjármű-technológiákat fejlett hidrogén üzemanyagcellás hajtási rendszerrel társítja: a Hyundai N márka első hidrogén hibrid technológiai koncepciójárműveként arra keres választ, hogy hogyan menthető át a vezetés élménye a villamosítás korába.

„Az RN22e és az N Vision 74 jelentős szerepet játszanak a társaság termékkínálatának stratégiai fejlesztésében, különös tekintettel nagyteljesítményű, villamos járműveinkre.” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor Company alelnöke, a cég ügyfélélményekért felelős részlegének vezetője. „Négykerekű laboratóriumaink a cég mindenkori legfejlettebb technológiáinak folytonos fejlesztésére szolgálnak. Ez a egyedi megközelítés biztosítja számunkra, hogy képességeink legvégső határait feszegetve készüljünk fel a jövő kihívásaira.”

Az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat az egyes technológiai megoldások tesztelésére és verifikálására használják a Hyundai mérnökei, hogy aztán a bennük alkalmazott technológiákat átültethessék az N márka leendő közúti modelljeibe.

A Hyundai N villamosítási jövőképe

Első nagyteljesítményű, sorozatgyártású típusa, a Hyundai i30 N 2017-es bevezetése óta az a cél vezérli a Hyundai N almárka üzemelését, hogy a teljesítmény határait kitolva megmutassa kuncsaftjainak, milyen élvezetes is lehet az autóvezetés. „Nem kizárólag vezetünk” – hirdeti a márka szlogenje, ugyanis tévedés, hogy A-ból csak unalmasan lehet eljutni B-be. Az N márka a villamosítás korában sem adja fel három fő pillérét: a „kanyarbetyár” viselkedést (pompásan kiegyensúlyozott, precíz ívmeneti irányíthatóság), a motorsport-alkalmasságot (minden N modell minden újabb nélkül helyt áll a versenypályán), és a mindennapi használatra alkalmazható sportautó karakterét (nem kizárólag pályanapon és autósztrádán remekel, hanem minden helyzetben, vezetői képességektől és elvárásoktól függetlenül vezethető).

„A Hyundai N mindössze hét év leforgása alatt az autópiac leggyorsabban fejlődő sportmárkájává vált.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Az N már a jövőbe tekint, hogy új mércét állítson a fenntartható sportos menetdinamika kapcsán. Óriási lelkesedéssel nyitjuk meg a nagyteljesítményű elektromos mobilitás ezen új fejezetét, és kreativitásunkra, technológiai felkészültségünkre, ezenkívül versenyszellemünkre támaszkodva törekszünk ennek a célkitűzésnek a megvalósítására.”

Bemutatkozik az RN22e, a leendő tisztán elektromos N modellek előfutára

Az RN22e a Hyundai piacvezető E-GMP platformjának finomhangolása és optimalizálása révén nyújt hiánytalan versenypálya-alkalmasságot, mindezt a frissen bemutatott IONIQ 6 dizájnjára épülő, áramvonalas karosszériába csomagolva. Az RN22e a Hyundai N márka első olyan négykerekű laboratóriuma, amely a társaság elektromos átfogó moduláris platformjára (E-GMP) épül, és mint ilyen, az N márka villamosított jövőképét, azonfelül fejlődési irányát jelöli ki, egyben megteremtve egy jövőbeli nagyteljesítményű elektromos modell megvalósulásának a lehetőségét. A tanulmányautó neve azt hivatott alátámasztani, hogy azt az N márka 2022-ben hozta létre sportos hangolású, elektromos hajtású négykerekű laboratóriumként.

Az RN22e tesztprogramjának célja, hogy a lehető legteljesebb mértékben megvalósulhasson a Hyundai N három fő értéke, mindenekelőtt a ‘kanyarbetyár’ karakter. Az N márka születése óta finomítja típusainak kanyarvételi képességeit, és ennek érdekében a legtöbb N modellt Corner Carving differenciálművel (azaz elektronikus részlegesen önzáró differenciálművel) szereli fel. Hogy az RN22e hajtástechnológiájából adódó, elkerülhetetlenül nagyobb menetkész tömegével közösen is fokozott ívmeneti képességet kínáljon, az N márka mérnökei egy dupla tengelykapcsolóval megvalósított nyomatékvektor-szabályozási rendszert dolgoztak ki. Ezen túlmenően olyan, 3D nyomtatási eljárással megalapított alkatrészeket alkalmaztak, amelyek kisebb tömeg mellett biztosítják a precízebb kanyarvételi képességekhez elengedhetetlen szerkezeti merevséget. Az összkerékhajtású RN22e az eltérő üzemmódoknak megfelelően optimalizálja a nyomatékelosztást, ezáltal a vezető meghatározhatja az első, emellett hátsó tengelyre jutó hajtóerő mértékét.

Az RN22e fokozott versenypálya-alkalmassága érdekében az N márka mérnökei kihangsúlyozott figyelmet fordítottak a hűtés, ezenfelül a fékrendszer teljesítményének fokozására. Az RN22e motorsport-centrikus beállításai jóvoltából ezek a rendszerek a versenypályán sajátos, fokozott igénybevétel mellett sem veszítenek teljesítményükből, ezáltal csorbítatlan vezetési élményt szolgáltatnak. Az RN22e négydugattyús monoblokk féknyergei és 400 mm átmérőjű hibrid féktárcsái a nagyteljesítményű elektromos hajtási rendszer extra tömegével is megbirkóznak. Ezen túlmenően a Hyundai N márka az RN22e tanulmányautón át figyelje, hogy milyen módon felhasználható a regeneratív fékrendszer a perdületi erők és a kanyar bejáratánál tanúsított viselkedés korrekt szabályozására, és ezáltal a dinamikus vezethetőség biztosítására.

A Hyundai N folytonosan dolgozik az olyan ultramodern modern műszaki megoldások fejlesztésén és verifikációján, amelyeket azután a márka sorozatgyártású modelljeiben láthatunk ugyanakkor. Az RN22e négykerekű laboratóriumként kulcsfontosságú szerepet játszik az elkövetkezendő időszakokban megjelenő, elektromos N sportmodellek megvalósításában. Az N márka korrekten tisztában van azzal, hogy mi lelkesíti a vezetés szerelmeseit, és ennek tudatában fejleszti járműveinek új funkcióit és jellemzőit – ezáltal példaként a villamosított modellek révén kínált, csodálatos, érzelmektől telített vezetési élményt. Az RN22e technológiai koncepciójárművet egyéni igényeket kiszolgáló N Sound+ hangzással vértezték fel, a rendszer külső és belső hangszórókon át erősíti a sportos vezetési érzetet. Ezen túlmenően az N e-shift váltóvezérlés az N Sound+ hangzással összehangolva biztosítja a létfontosságú rezgéseket és váltási érzetet. Négykerekű laboratóriumként, amin át a Hyundai N mérnökei szüntelenül korszerűsítik előremutató technológiáikat, az RN22e fedélzetén kidolgozott, lenyűgöző vezetési hatás a későbbiekben modernizált formában jelenik meg a különféle sorozatgyártású típusokban. A pilóták ezáltal maguk határozhatják meg, hogy mi teszi élvezetessé számukra a vezetést.

Úgy, hogy az IONIQ 6 Streamliner formavilágát alkalmazza, az RN22e a korszerű akkumulátoros elektromos modell kedvező aerodinamikai jellemzőit is megörökölte. Ezt a maximális menetteljesítmények érdekében a Hyundai N tervezői a motorsportból átemelt komponensekkel gyarapították. A csekély szabad hasmagasság és a hangsúlyos, erőtől duzzadó kerékívek széles, robusztus kiállást eredményeztek. A tervezők megőrizték az IONIQ 6 alapvető formavilágát, ugyanakkor a lökhárító alsó része olyan sportos kialakítást kapott, amely váratlanul elbűvölővé teszi a gépjármű megjelenését. Ezek a határozott funkcionalitással bíró esztétikai megoldások egyben az RN22e hűtési és aerodinamikai teljesítményét is javították.

A 4915 mm hosszú, 2023 mm széles, 1479 mm magas RN22e 2950 mm-es tengelytávon nyugszik. A Hyundai motorsport-tapasztalatait felhasználva permanensen fejleszteni és tökéletesíteni kívánja a koncepciójárműben testet öltő fejlett technológiákat, hogy aztán azokat egy olyan, sorozatgyártású, tisztán elektromos N modellben hasznosíthassa, amely a legteljesebb mértékben kiaknázza az E-GMP platform adottságait.

Bemutatkozik az N Vision 74

A Hyundai Motor hagyatékából ihletet merítő N Vision 74 egy olyan nagyteljesítményű hidrogén üzemanyagcellás hibrid technológiai koncepciójármű, amely kihangsúlyozza a társaság fenntartható nagyteljesítményű hajtástechnológiák kapcsán elért vezető szerepét. Az N Vision 74 technológiai és formai szempontból éppúgy ihletett koncepció, amely egyformán igazodik az N márka 2015-ben meghirdetett fenntarthatósági jövőképéhez, azonfelül ahhoz a sportos menetdinamikához, amely iránt a Hyundai 1974 óta mutat töretlen elhivatottságot.

Ami az N Vision 74 formavilágát illeti, az a mesés dizájner, Giorgetto Giugiaro nevéhez fűződő 1974-es tanulmányautó: a Hyundai Pony Coupe előtt tiszteleg. Ebből a koncepciójárműből fejlesztették ki a Hyundai első sorozatgyártású sportautójának prototípusait. Noha a modell végül nem került gyártásba, merész karaktere az egész cég személyiségét meghatározta.

Az N Vision 74 cicoma mentes felületei, dinamikus arányokkal felvértezett sziluettje és egyéni igényeknek megfelelő kialakítású B-oszlopa mind az 1974-es Pony Coupe tanulmányautót idézik. A Hyundai formai hagyatéka sportos hangvételben lép át az elektromobilitás korában, létrehozva az N Vision 74 tanulmányt. A futurisztikus hangulatot a parametrikus pixelvilágítás erősíti tovább.

„Az N Vision 74 jövő-centrikus kialakítása jól tükrözi azt a tiszteletet és nagyrabecsülést, melyet a Pony Coupe tanulmányautó megalkotását kísérő szenvedély és elhivatottság iránt érzünk.” – mondta SangYup Lee alelnök, a Hyundai formatervezési centrumának igazgatója.

Az N Vision 74 az eredeti Pony Coupe tanulmány merészségét felfokozott formában ülteti át a Hyundai jövőbeli dizájnfilozófiájába, míg a belső teret mulattató környezetként értelmezi újra, nélküle, hogy feladná a Pony Coupe koncepciójármű cicoma mentes architektúráját. A vezetőközpontú belső környezet ízlésesen vegyíti a múltidéző, szokásos stíluselemeket az olyan korszerű formai elemekkel – jó példa erre a digitális műszeregység és az analóg nyomógombok társítása.

A 4952 mm hosszú, 1995 mm széles, 1331 mm magas, 2905 mm tengelytávú N Vision 74 a Hyundai történetének első olyan nagyteljesítményű négykerekű laboratóriuma, amely a Hyundai N korábbi legfejlettebb hidrogén üzemanyagcellás rendszere köré épül. Az N márka mivelhogy nem első alkalommal találkozik az üzemanyagcellás technológiával. Az N márka bevezetésével egyszerre, 2015-ben bemutatott Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautó már akkor szemléltette, hogy milyen választások rejlenek egy lehetőség szerinti hidrogén alapú sportos hajtásláncban.

Most, mindössze hét év elteltével ugyanakkor elért hozzánk is a Hyundai N Vision 74 tanulmányautó, az élvezetes vezethetőség és a képzelőerő találkozásának gyümölcse, amely még messzebb tekint. A Hyundai mérnökei egy olyan hibrid konfigurációt alkottak, méghozzá most bemutatott elrendezésben, ahol az akkumulátoros elektromos hajtástechnológiához hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) rendszer társul. Mivel az N Vision 74 hajtásáról az üzemanyagcellás rendszer és az akkumulátoros elektromos rendszer egyidejűleg gondoskodik, javul a konfiguráció hűtési hatásfoka; ugyanakkor menetkörülményektől függően a két kapacitás külön-külön is működtethető. A alaposan kényesen hangolt irányítás lehetővé tette, hogy a mérnökök két villanymotort helyezzenek el a hátsó tengelyen, amelyeken át pontosabb nyomatékvektor-szabályozás alakítható ki, ami mindazonáltal precíz, kezes és közvetlen ívmeneti viselkedést idéz elő. Ezen túlmenően az N Vision 74 három csatornás hűtőrendszer alkalmazásával hozza létre a magas motor-teljesítmény és a hatékony hűtés megfelelő egyensúlyát.

Az egész mértékben integrált, nagyteljesítményű motortechnológia nyújt támogatást kielégíteni a hidrogén üzemanyagcellás rendszer hőgazdálkodási szükségleteit. A funkcionális esztétikummal felvértezett N Vision 74 megteremti az ikonikus formavilág és az ultramodern modern műszaki megoldás közti, érzékeny egyensúlyt. A nagy hatótávolság és a hidrogéntartály sebes feltölthetősége mellett az N Vision 74 élvonalbeli modern műszaki megoldások és fenntartható kapacitás alkalmazásával biztosít fokozott vezetési élményt.

Hyundai négykerekű laboratóriumok a múltban és a következő években

A 2012-ben útjára indított Project RM célja az volt, hogy szemléltesse a Hyundai új modern műszaki megoldások kifejlesztése kapcsán mutatott szakértelmét, ezenfelül innovációs képességeit. A projekten át a társaság a motorsportból származó, új nagyteljesítményű technológiákat fejleszt és azokat jövőbeli N modellekhez kapcsolja. A projekt titulusa az N prototípus Racing Midship (azaz középmotoros, hátsókerék-hajtású) konfigurációjára utal. Az alapvetően eltérő elrendezés a vezethetőség és a dinamizmus ideális egyensúlyát biztosítja, mivel a jármű végpontjaira minimális tehetetlenségi nyomaték hat.

Az RM sorozat első bemutatását követően szakaszosan új, egyre fejlettebb formát öltött, az RM14-en, RM15-ön és RM16-on át az RM19-ig. Az RM platform olyan fejlesztési célú, négykerekű laboratóriumként szolgál, amely alkalmas az eltérő nagyteljesítményű modern műszaki megoldások tesztelésére, ugyanakkor sebességtől és menetkörülményektől függetlenül megbízható és kiszámítható tapadást szavatol. A szakaszosan egyre szélesebb körű teszteknek alávetett RM modelleken végzik el a fejlett modern műszaki megoldások validálását. Megfigyelik, hogy azok milyen mértékben képesek ténylegesen emelni a teljesítményt, ezután modernizálják azokat, hogy alkalmasak legyenek a jövőbeli N modellekben való felhasználásra.

A Hyundai két évvel ezelőtt mutatta be modern fejlesztésű, villamosított RM20e Racing Midship sportautóját. Az RM20e volt az RM sorozat első nagyteljesítményű, akkumulátoros elektromos hajtású tagja. A Hyundai ekkor első ízben alkalmazott zéró károsanyag-kibocsátású hajtásláncot nagyteljesítményű típusában.

A Hyundai N négykerekű laboratóriumok új családját mutatta be, hogy eltérő néven színre lépő koncepciójárműveivel új mércét állítson a modern fejlesztésű, sportos menetdinamika kapcsán. Amint az N márka töretlenül erősíti az N teljesítmény három alappillérét, az RN22e és az N Vision 74 tanulmányautókat permanens tesztek alatt készítik fel arra, hogy a lehető legmagasabb szintű versenypálya-alkalmasságot, mindennapi sportos használhatóságot, ezenkívül ‘kanyarbetyár’ karaktert nyújtsák. Az N márka a villamosítás korában is hű marad alapvető filozófiájához.

A fejlesztés első nagy lépéseként a Hyundai Motor 2023-ban nemzetközileg forgalomba hozza első elektromos N sportmodelljét, az IONIQ 5 N-t. Erről az első elektromos sportautóról a későbbiekben közlünk részleteket.

„Ezek a négykerekű laboratórium projektek felülmúlhatatlanul alkalmasak arra, hogy előkészítsük az N márka villamosítási elképzeléseinek valóra váltását, ezt követően jövőre piacra bocsássuk az IONIQ 5 N modellt.” – tette hozzá Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company alelnöke.

Motorsport ihletésű

Az N márka kínálata közvetlenül a motorsportra vezetheti vissza vérvonalát. A Hyundai motorsport részlege részére a siker többet jelent a futamgyőzelmeknél és bajnoki címeknél: működésük célja, hogy olyan független tudást és szakértelmet szerezzenek, és adatokat gyűjtsenek, amelyeket aztán a cég egészével megosztva hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a Hyundai még jobb gépkocsikat építsen. A motorsportban gyökerező előnyök ezáltal a sorozatgyártású, utcai modellekbe is átvihetők.

Kétirányú, kölcsönös kapcsolat áll fenn a motorsport és a szériamodellek közt. Legyen szó közúti vagy versenyautókról, azok legkiválóbb komponenseit és jellemzőit felhasználva alkotjuk meg még fejlettebb utódaikat. Ez az ismeretátadás közvetlen hatással bír a Hyundai N márka jövőbeli szériamodelljeire. A korszerű technológiákat a motorsportban teszteljük és tökéletesítjük. Ezáltal született meg példának okáért a díjnyertes i20 N, amely az i20 Coupe WRC rali versenyautóból merített ihletet. Minden tudás és ismeret, melyet a Hyundai a motorsport világában szerez, közvetlenül patronálja a kutatási és fejlesztési folyamatot, elősegítve a következő N modell vagy egy új sport-projekt születését. A Hyundai ETCR bajnokságban való részvétele a márka fenntartható, nagyteljesítményű modern műszaki megoldások iránti elhivatottságának bizonyítéka.

A márka ’emberiséget szolgáló fejlődés’ jövőképével összhangban a Hyundai felgyorsítja villamosítási erőfeszítéseit, hogy még tisztább mobilitási megoldásokat, és leginkább fenntartható jövőt teremthessen. Úgy, hogy állandóan feszegeti a villamosított sportautók határait, a Hyundai felkészülten várhatja a jövő kihívásait, és dicsőségesen köszönheti a fenntartható, élvezetes vezetés korszakát.